شعار «یالثارات الحسین» به چه معنی است؟
حداقل معنی آن شاید این باشد که نظر می کنی به امام حسین(ع )واظهار می داری ای خون خدا در کالبد بشریت!چرا که حیات بشر به خون است وتو حیات بشری.ای کسی که خدا خونخواه توست.خون بهای تو خداست ، زیرا حسین وسیله احیای دین خداست به تعبیری خون خداست در کالبد جامعه بشری،خون تو هدر نرفته تو « ثارالله » هستی ومنتقم تو خداست.این خون ها تا قیامت می جوشد وظالمین را نابود می کند.
ثار» اگر به معنی «دم وطلب دم»(یعنی خون، خونخواهی، به شخص خونخواه «ثائر» گویند،) باشد،عبارت است از خون ریخته ای که قابل قصاص است وهدر نرفته.می گویی : سلام بر تو ای کسی که خدا خونخواه تو است وای فرزند کسی که خداوند خونخواه اوست.ثارالله برای اولین بار در متون شیعه در زیارت های مربوط به امام حسین (ع) و زیارت عاشورا ذکر شده است.«السلام علیکَ یا ثارالله وابنَ ثاره »این عبارت در زیارت وارث هم آمده است.
واگر «ثار»به معنی حقوق مربوط به خونِ مظلوم ومقتولی است که در دادگاه توسط ولیّ دمُ یا اولیاء مقتول مطالبه می شود،اظهار می داری : سلام بر کسی که حق تعالی حق خود می داندتا انتقام مظلومیت شما را از قاتلان بگیرد وخودش ضامن است که خون شما هدر نرود.
در قرآن کریم در سور? مبارک? اسراء آی? 33 می فرماید:
«وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا »
«وانسان را- که خدا کشتن اورا حرام کرده است-جز به حق نکُشید، وهرکس به ستم کشته شود،وبرای ولّی او سلطه ای برقاتل قرار داده ایم ؛پس نباید در کشتن زیاده روی کندو چند تن را در برابر یک نفر بکُشدیا کسی راجز قاتل به قتل برساند.بی تردید،ولّی مقتول با حکمی که مقرر داشته ایم یاری شده است.»
امام صادق (ع) ذیل این آیه فرمودند: مُراد از این آیه، حسین بن علی (ع) است که مظلوم کشته شده و ما اولیای دَم اوییم و قائم ما وقتی قیام کند «ثار» او را طلب خواهد کرد و انتقام او را خواهد گرفت.
یکی از القاب حضرت مهدی (عج) «منتقم» است؛ که هنگام ظهورشان خود را به این نام معرفی می کنند و می فرمایند:
«أنا بقیة الله فی أرضه و المنتقم من أعدائه» من باقی مانده خدا روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان هستم .البته در پاره ای روایات، ایشان منتقم خونِ هم? ائمه و مظلومین هستند.
شعار یاران حضرت ، همان خواست خداوند است که امام را در انتقام گرفتن از خون امام حسین (ع) یاری دهند و اگر به این موضوع با همان نگاه، امام حسین (ع) دیده شود، موضوع بسیار روشن است «حضرت می فرمایند: من برای احیای سنّت جدّم و اصلاح امت او و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم.» و چون قیام حضرت مهدی (عج) هم بر همین اصول است ، انتقام از ایشان جنبه شخصی و خصوصی ندارد، بلکه مُراد، انتقام از حتک حرمت هایی است که به اسلام و برپادارندگانش شده است .
در هر صورت تعبیر عمیقی است که از زوایای مختلف باید در آن تامّل شود.حداقل معنی آن شاید این باشد که نظر می کنی به امام حسین(ع )واظهار می داری ای خون خدا در کالبد بشریت!چرا که حیات بشر به خون است وتو حیات بشری.ای کسی که خدا خونخواه توست.خون بهای تو خداست ، زیرا حسین وسیله احیای دین خداست به تعبیری خون خداست در کالبد جامعه بشری،خون تو هدر نرفته تو « ثارالله » هستی ومنتقم تو خداست.این خون ها تا قیامت می جوشد وظالمین را نابود می کند.
-فرهنگنامه مهدویت،خدامراد سلیمیان، ذیل موضوعات (لِثارات الحسین، المنتقم، الموتور).
-و سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی ذیل آی? 33 سور? اسراء.
-زیارت عاشورا اتحاد روحانی با امام حسین(ع)،اصغر طاهر زاده،صص50-51.
-قرآن کریم،ترجمه بر اساس المیزان،سید محمد رضا صفوی.
حداقل معنی آن شاید این باشد که نظر می کنی به امام حسین(ع )واظهار می داری ای خون خدا در کالبد بشریت!چرا که حیات بشر به خون است وتو حیات بشری.ای کسی که خدا خونخواه توست.خون بهای تو خداست ، زیرا حسین وسیله احیای دین خداست به تعبیری خون خداست در کالبد جامعه بشری،خون تو هدر نرفته تو « ثارالله » هستی ومنتقم تو خداست.این خون ها تا قیامت می جوشد وظالمین را نابود می کند.
واگر «ثار»به معنی حقوق مربوط به خونِ مظلوم ومقتولی است که در دادگاه توسط ولیّ دمُ یا اولیاء مقتول مطالبه می شود،اظهار می داری : سلام بر کسی که حق تعالی حق خود می داندتا انتقام مظلومیت شما را از قاتلان بگیرد وخودش ضامن است که خون شما هدر نرود.
در قرآن کریم در سور? مبارک? اسراء آی? 33 می فرماید:
«وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا »
«وانسان را- که خدا کشتن اورا حرام کرده است-جز به حق نکُشید، وهرکس به ستم کشته شود،وبرای ولّی او سلطه ای برقاتل قرار داده ایم ؛پس نباید در کشتن زیاده روی کندو چند تن را در برابر یک نفر بکُشدیا کسی راجز قاتل به قتل برساند.بی تردید،ولّی مقتول با حکمی که مقرر داشته ایم یاری شده است.»
امام صادق (ع) ذیل این آیه فرمودند: مُراد از این آیه، حسین بن علی (ع) است که مظلوم کشته شده و ما اولیای دَم اوییم و قائم ما وقتی قیام کند «ثار» او را طلب خواهد کرد و انتقام او را خواهد گرفت.
یکی از القاب حضرت مهدی (عج) «منتقم» است؛ که هنگام ظهورشان خود را به این نام معرفی می کنند و می فرمایند:
«أنا بقیة الله فی أرضه و المنتقم من أعدائه» من باقی مانده خدا روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان هستم .البته در پاره ای روایات، ایشان منتقم خونِ هم? ائمه و مظلومین هستند.
شعار یاران حضرت ، همان خواست خداوند است که امام را در انتقام گرفتن از خون امام حسین (ع) یاری دهند و اگر به این موضوع با همان نگاه، امام حسین (ع) دیده شود، موضوع بسیار روشن است «حضرت می فرمایند: من برای احیای سنّت جدّم و اصلاح امت او و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم.» و چون قیام حضرت مهدی (عج) هم بر همین اصول است ، انتقام از ایشان جنبه شخصی و خصوصی ندارد، بلکه مُراد، انتقام از حتک حرمت هایی است که به اسلام و برپادارندگانش شده است .
در هر صورت تعبیر عمیقی است که از زوایای مختلف باید در آن تامّل شود.حداقل معنی آن شاید این باشد که نظر می کنی به امام حسین(ع )واظهار می داری ای خون خدا در کالبد بشریت!چرا که حیات بشر به خون است وتو حیات بشری.ای کسی که خدا خونخواه توست.خون بهای تو خداست ، زیرا حسین وسیله احیای دین خداست به تعبیری خون خداست در کالبد جامعه بشری،خون تو هدر نرفته تو « ثارالله » هستی ومنتقم تو خداست.این خون ها تا قیامت می جوشد وظالمین را نابود می کند.
-فرهنگنامه مهدویت،خدامراد سلیمیان، ذیل موضوعات (لِثارات الحسین، المنتقم، الموتور).
-و سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی ذیل آی? 33 سور? اسراء.
-زیارت عاشورا اتحاد روحانی با امام حسین(ع)،اصغر طاهر زاده،صص50-51.
-قرآن کریم،ترجمه بر اساس المیزان،سید محمد رضا صفوی.